الف) فناوری­ها و ظرفیت ­های نوین در توسعۀ گردشگری بیابان لوت 

  1. واقعیت مجازی و توسعۀ گردشگری در بیابان لوت به عنوان اوّلین اثر طبیعی ثبت شده کشور در میراث جهانی.
  2. گردشگری الکترونیک و سیستم­های اطلاعاتی در حوضۀ بیابان لوت.
  3. رصد آسمان رویکردی نوین در گردشگری در بیابان لوت.
  4. گردشگری شهاب­ سنگ­ها در حوضۀ بیابان لوت.
  5. گردشگری بیابان و اقتصاد دیجیتال در حوضۀ بیابان لوت.
  6. شبکه­های اجتماعی و توسعۀ گردشگری در حوضۀ بیابان لوت.
  7. کاربرد فناوری های نوین سنجش از دور در توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  8. فرصت­ های آموزشی و آزمایشگاهی در بستر موزۀ طبیعی بیابان لوت.
  9. شیوه­ های نوین آموزشی در آموزش و پرورش، مراکز فنی و حرفه ­ای، دانشگاه­ها و مؤسسات آموزشی در حوزۀ گردشگری در معرفی و توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  10. نقش آموزش و پرورش در آموزش دانش­آموزان به عنوان همیار گردشگر با هدف آموزش عمومی و حفاظت از اکوسیستم ­های طبیعی با تأکید بر بیابان لوت.
  11. نقش استارت­ اپ­ ها و شتاب دهنده­ های کسب و کارها در توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  12. برندسازی گردشگری علمی و امکان ­سنجی توسعۀ پایگاه علمی – تحقیقاتی در بیابان لوت و شناسایی و معرفی دانشگاه ­ها و مراکز پژوهشیِ هدف در سطح منطقه و جهان.
  13. ارسال گزارش اقدامات انجام شدۀ دستگاه ­های دولتی یا بخش خصوصی همراه با تحلیل یا ارائۀ ایده در حوزۀ تقویت فناوری­ ها و ظرفیت­ های نوین در توسعۀ گردشگری در بیابان لوت (در قالب فرم مخصوص ایده در قسمت راهنمای نویسندگان وبسایت کنفرانس).
  14. بیابان لوت از زبان فیلم و تصویر (زیبایی ­ها، تنوعات، دوگانگی ­ها، تعارضات و به طور کلی ظرفیت­ ها و کاستی­ های زیرساختی در بیابان لوت). علاقه ­مندان می ­توانند تصاویر و فیلم­ های با کیفیت خود از بیابان لوت را به همراه گزارش و مشخصات ارسال ­کننده، روی CD یا DVD به دبیرخانۀ کنفرانس تحویل نمایند. برای سه اثر برتر، جوایزی در نظر گرفته می ­شود که در اختتامیۀ کنفرانس اهدا خواهد شد.

 

ب) زمین بوم­ های اجتماعی و توسعۀ گردشگری در بیابان لوت 

  1. بررسی ظرفیت­ های جوامع محلّی در توسعۀ گونه­ های مختلف گردشگری در حوضۀ بیابان لوت.
  2. معرفی صنایع دستی جوامع محلّی در حوضۀ بیابان لوت.
  3. ظرفیت­ های بیابان لوت و توسعۀ جوامع محلی.
  4. جغرافیای تاریخی، گردشگری مسیرهای تاریخی و باستانی (نظیر مسیر گابریل) و تحلیل گزارشات سیّاحان و ماجراجویان خارجی در بیابان لوت.
  5. بازتبیین تاریخ و تمدّن­ های باستانی و تاریخی در حوضۀ بیابان لوت (به ویژه تمدّن خبیص) و ارتباط آنها با تمدّن­ های اطراف.
  6. تحلیل نتایج کاوش­ های جدید و قدیم باستان ­شناسی در حوزۀ بیابان لوت.
  7. بازآفرینی مسیرهای جادۀ ابریشم، ادویه و جاده های تجاری در بیابان لوت.
  8. بررسی زمینه­ های اجرای تابلوهای عمومی و اطلاع­ رسانی در دیدنی­ها و مسیرهای دستیابی به آنها در بیابان لوت.
  9. گردشگری فرهنگی (آداب و رسوم، موسیقی، گردشگری تغذیه و سوغات) در جوامع محلّی حوضۀ بیابان لوت به ویژه شهداد.
  10. توسعۀ گردشگری و تاب­آوری جوامع محلی در حوضۀ بیابان لوت.
  11. راهکارهای افزایش جلب مشارکت جوامع محلّی در همراهی با برنامه های توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  12. ارسال گزارش اقدامات انجام شدۀ دستگاه­ های دولتی یا بخش خصوصی همراه با تحلیل یا ارائۀ ایده در حوزۀ تقویت زمین بوم ­های اجتماعی و توسعۀ گردشگری در بیابان لوت (در قالب فرم مخصوص ایده در قسمت راهنمای نویسندگان وبسایت کنفرانس).

 

پ) توسعۀ انرژی­ های تجدیدپذیر در بیابان لوت

  1. منابع انرژی پایدار و توسعۀ گردشگری در حوضۀ بیابان لوت.
  2. منابع انرژی پایدار و توانمندسازی جوامع محلّی در حوضۀ بیابان لوت.
  3. ژئوسیستم­ها و منابع انرژی پایدار در بیابان لوت.
  4. انرژی­های تجدیدپذیر و پایداری محیط در حوضۀ بیابان لوت.
  5. اقتصاد انرژی در حوضۀ بیابان لوت.
  6. ارسال گزارش اقدامات انجام شدۀ دستگاه­ های دولتی یا بخش خصوصی همراه با تحلیل یا ارائۀ ایده در حوزۀ تقویت توسعۀ انرژی­ های تجدیدپذیر در بیابان لوت (در قالب فرم مخصوص ایده در قسمت راهنمای نویسندگان وبسایت کنفرانس).

 

ت) اقتصاد گردشگری و بوم­گردی در بیابان لوت

  1. بوم­ گردی و توسعۀ اقامتگاه­ های آن در حوضۀ بیابان لوت.
  2. گردشگری و توانمندسازی اقتصاد محلّی در حوضۀ بیابان لوت.
  3. شناسایی بازارهای هدف گردشگری در حوضۀ بیابان لوت.
  4. رقابت­پذیری و گردشگری بیابان لوت.
  5. بازاریابی و توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  6. شناسایی و ارتقای زنجیرۀ ارزش در گردشگری بیابان لوت.
  7. گردشگری کشاورزی در جوامع محلّی حوضۀ بیابان لوت.
  8. گردشگری بیابان و اقتصاد دیجیتال در حوضۀ بیابان لوت.
  9. شناسایی قابلیت ­های گردشگری ورزشی در حوضۀ بیابان لوت.
  10. نقش صنایع استان در توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  11. نقش معادن استان در توسعۀ گردشگری بیابان لوت.
  12. گوهرشناسی، شناسایی و معرفی سنگ­ های قیمتی و تزیینی و فرصت­های سرمایه­ گذاری برای آن در بیابان لوت.
  13. ارسال گزارش اقدامات انجام شدۀ دستگاه ­های دولتی یا بخش خصوصی همراه با تحلیل یا ارائۀ ایده در حوزۀ تقویت اقتصاد گردشگری و بوم ­گردی در بیابان لوت (در قالب فرم مخصوص ایده در قسمت راهنمای نویسندگان وبسایت کنفرانس).

 

ث) طبیعت ­گردی، اکوتوریسم و اقلیم­ معماری در بیابان لوت

  1. ژئوتوریسم بیابان لوت.
  2. گردشگری درمانی و سلامت در بیابان لوت.
  3. دیدگاه ­ها و نظریات اندیشمندان خارجی در مورد ژئوپارک بین­ المللی بیابان لوت.
  4. معرفی بیابان های شبیه لوت در دنیا و تحلیل ظرفیت ها، مشابهت ها و تفاوت های آنها با لوت و معرفی آنها به منظور شبکه سازی گردشگری بیابانی در جهان.
  5. معرفی گونه­ های شاخص و نادر فون و فلور (گیاهی و جانوری) اکوسیسیتم بیابان لوت.
  6. تبیین و تحلیل ابعاد مختلف مسیر طبیعت­گردی جنگل­ های هیرکانی گیلان به بیابان لوت (به عنوان یکی از بارزترین تعارضات جغرافیای طبیعی در ایران).
  7. معرفی تخصصی انواع حریم­ های سیاسی، اداری، محیط زیستی، اکوسیستمی و ... در بیابان لوت.
  8. ارسال گزارش اقدامات انجام شدۀ دستگاه­ های دولتی یا بخش خصوصی همراه با تحلیل و یا ارائۀ ایده در حوزۀ تقویت طبیعت­ گردی، اکوتوریسم و اقلیم م­عماری در حوضۀ بیابان لوت (در قالب فرم مخصوص ایده در قسمت راهنمای نویسندگان وبسایت کنفرانس).

 

ج) کاستی­ ها، موانع و چالش­ ها در مسیر توسعۀ گردشگری بیابان لوت

  1. نبود استراتژی ­ها و سیاست­گذاری­ های گردشگری در قالب یک طرح مشترک آمایش منطقه ­ای در حوضۀ بیابان لوت.
  2. عدم وجود یک دستگاه متولی مشخص در امر گردشگری، نابسامانی و عدم نظارت هوشمند متمرکز بر فعالیت تورهای گردشگری.
  3. تعدد راه ­های منتهی به بیابان لوت از سه استان.
  4. ضعف شبکۀ حمل و نقل در سطح ملّی و بین­المللی (شبکۀ راه­آهن، پروازهای داخلی و خارجی و مسیرهای زمینیِ) منتهی به استان­های حاشیۀ بیابان لوت (کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی).
  5. کمبود آژانس ­های گردشگری مجوزدار، عدم نظارت بر آفرودهای دارای استانداردهای زیست محیطی، مشخص نبودن مسیرهای آفرودرو و عبور آنها از حریم­های ممنوعۀ بیابان لوت.
  6. عدم همکاری مناسب دستگاه­ های ذیربط و وجود بروکراسی اداری برای سرمایه ­گذاران و مجریان بخش­های هتل­داری سه استان (هتل، مُتل، خانۀ مسافر و ...) و کمبود مسافرخانه ها، کمپ ­ها و بوم­ گردی­ های مناسب و ارزان در اطراف سه استان منتهی به بیابان لوت.
  7. نبود مرکز پرورش شترهای مخصوص و تیزرو در سه استان با هدف جایگزین کردن آنها به جای آفرود در مسیرهای گردشگری بیابان لوت.
  8. ناکافی بودن تورهای گردشگری و لیدرتورهای آموزش دیدۀ بومی به منظور حفاظت از اکوسیستم و میراث جهانی لوت.
  9. ضرورت ارتقاء و توسعۀ فرهنگ گردشگری در رابطۀ متقابل جامعۀ میزبان و گردشگران.
  10. موانع قانونی و اجرایی توسعۀ گردشگری در بیابان لوت.
  11. چالش­های امنیتی و قاچاق در حوزۀ بیابان لوت در مسیر توسعۀ گردشگری آن.
  12. عدم حضور مستمر پلیس به خصوص پلیس گردشگری در منطقه و نبود پایگاه مستقر و امکانات امنیتی برای پلیس گردشگری در حوضۀ بیابان لوت.
  13. چالش­های تربیت نیروی انسانی پلیس گردشگری در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جداسازی مأموریت آن از پلیس حفاظت ابنیۀ تاریخی و آثار تاریخی به منظور تأمین امنیت گردشگران در مناطق پرخطر با تأکید بر بیابان­ ها.
  14. عدم حضور مستمر اورژانس و امداد نجات در حوضۀ بیابان لوت.
  15. ضرورت از بین رفتن موانع و چالش­های امنیت ذهنی و روانی گردشگران داخلی و خارجی در بیابان لوت.
  16. رعایت و در نظر گرفتن حریم ­های بیابان لوت در توسعۀ گردشگری آن.
  17. تخریب اکوسیستم بیابان لوت در برابر رفتارهای ناآگاهانه برخی گردشگران و عدم آشنایی آنها با نحوۀ حفاظت از اکوسیستم بیابان لوت که ثبت میراث جهانی شده است.
  18. عدم آگاهی تخصصی و عمومی از ظرفیت­ های بیابان لوت.
  19. ضعف زیرساخت­ های رفاهی و مخابراتی (اینترنتی) در بیابان لوت در راستای توسعۀ گردشگری هوشمند.
  20. عدم وجود نقشه ­های جامع و تفصیلی از مسیرها، جاذبه­ ها، امکانات، اطلاعات گردشگری و اطلاعات آموزشی جاذبه­ ها، مناطق امن و پرخطر بیابان لوت.
  21. ارسال گزارش اقدامات انجام شدۀ دستگاه­ های دولتی یا بخش خصوصی همراه با تحلیل و یا ارائۀ ایده در حوزۀ رفع موانع و چالش­ های توسعۀ گردشگری بیابان لوت (در قالب فرم مخصوص ایده در قسمت راهنمای نویسندگان وبسایت کنفرانس).