واکاوی نظری ادراک ریسک و تصویر مقصد بر تصمیم به سفر گردشگران
کد مقاله : 1016-LUT3CONF
نویسندگان
صدیقه بهزادی *1، امیرحسین برخورداری2
1دکتری جغرافیا.دانشگاه فردوسی مشهد
2دانشگاه زنجان
چکیده مقاله
مقدمه: تصمیم به سفر همواره با ریسک ها و خطرات متعددی همراه است و تصمیمات سفر گردشگر تحت تاثیر ادراکات انها از ریسک های مقصد است. علاوه بر این، تصویر مقصد یک عامل مهم در تصمیم گیری سفر است زیرا بر ذهنیت افراد و ادرا ک انها و در نتیجه بر انتخاب مقصد تأثیر می گذارد.
داده و روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و جستجوهای اینترنتی به بررسی تاثیر ادراک ریسک و تصویر مقصد بر تصمیم به سفر گردشگران می پردازد.
یافته‌ها: اکثر مطالعات خطر درک شده را با استفاده از یک بعد واحد مانند خطر ناشی از تروریسم، جنایت، خطر روانی، تفاوت های فرهنگی ، خطرات دیگری مانند خطر فیزیکی، مالی، زمان اندازه گیری کرده اند. برخی از مطالعات نیز تأثیر غیرمستقیم آن را بر تصویر مقصد و اهداف بازدید گردشگران اندازه‌گیری کرده‌اند. همچنین دسته ای از پژوهش ها نشان دادند متغیرهای اجتماعی-دموگرافیک بر ادراک خطر تأثیر می‌گذارند و بررسیهای دیگر حضور کودکان و متغیرهای احساس جوبی، اشنایی جویی و تمایل به ریسک را بر ادراک ریسک موثر دانسته اند. تصویرمقصد نیز عامل موثر بر تصمیم به سفر است.
نتیجه‌گیری: به باور محققان عرصه گردشگری، گردشگران پیش از تصمیم به سفر در کنار تصویر مقصد نسبت به ریسک ادراک شده مقصد نیز توجه می‌کنند چراکه ممکن است در ذهن مصرف‌کننده تصویری مثبت از مقصد باشد اما اگر تلقی آنها از سفر به مقصد، پرمخاطره باشد، احتمال دارد از سفر به مقصد در آن زمان یا برای همیشه صرف‌نظر کنند.
کلیدواژه ها
ادراک ریسک، تصویرمقصد، تصمیم به سفر گردشگران.
وضعیت: پذیرفته شده