شناسایی عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت با استفاده از مدل merec |
کد مقاله : 1035-LUT3CONF |
نویسندگان |
حمدالله سجاسی قیداری1، فهیمه یوسف زاده سهل آبادی *2، زهره آراسته1 1دانشگاه فردوسی مشهد 2دانشجوی کارشناسی ارشد |
چکیده مقاله |
مقدمه: برندسازی برای مناطق گردشگری کویری می تواند نقشی پررنگ و اساسی در معرفی جاذبه های بکر و تازه ی این مناطق ایفا کرده و توجه گردشگران را به تجربه های لذت بخش در کویر جلب نماید. در این میان کویر لوت با داشتن جاذبه های زیبایی چون کوهها و تپههای رسوبی و آتشفشانی، تودههای عظیم و بههم پیوسته ماسهای، کویرهای نمکی و گچی و کلوت ها از ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت بهعنوان منطقه موردمطالعه می باشد. داده و روش: تحقیق حاضر از نظر روش شناسی توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف، از نوع تحقیق کاربردی است. برای تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS و مدل تصمیم گیری چند معیاره Merec استفاده شده است. یافتهها: یافته های پژوهش نشان می دهد، بین مولفههای عوامل موثر بر برندسازی گردشگری بیشترین میانگین متعلق به سوال یا مولفه « تبلیغات از طریق سایت و وب و ...» با میانگین (4.55) است و کمترین میانگین نیز متعلق به سوال یا مولفه «تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی» با میانگین (2.375) است. مهمترین عامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت و نتایج تی تک نمونه ای نشان داد که میانگین محاسبه شدهی شاخص های عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت با میانگین فرضی (3) سنجش شده و ثابت میشود که میانگین واقعی نظر کل پاسخگویان در تمام عوامل به جز در عامل اقتصادی که در حد متوسط می باشد، از 3 بزرگتر و در حد متوسط به بالا است و با توجه به میزان معناداری به دست آمده برای تمام عوامل کمتر از 0.05 است و معنادار بوده بدین معنی که عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت قابل اعتماد بوده و قابل تعمیم به کل جامعه را دارد. |
کلیدواژه ها |
برندسازی ، گردشگری، بیابان لوت، مدل merec |
وضعیت: پذیرفته شده |