ارزیابی اثرات اقتصادی گردشگری کلوت‌ها بر شهر و روستا (مطالعه موردی: منطقه شهداد)
کد مقاله : 1069-LUT3CONF
نویسندگان
حجت اله شرفی *
عضوهیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
مقدمه: در هزاره‌ی سوم، گردشگری در توسعه اقتصادی، فرهنگی کشورها اهمیت ‌یافته که اقتصاد‌دانان آن را صادرات نامرئی می‌دانند. صنعت گردشگری با درآمد سالانه1000میلیارد دلاری در جهان، یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن حاضر است که علاوه بر فقرزدایی، عدالت‌گستری و اشتغال‌زایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده است.
داده و روش: روش تحقیق مقاله حاضر، توصیفی- تحلیلی مبتنی بر شیوه پیمایشی می‌باشد.
یافته‌ها: گردشگری کلوت‌ها می‌تواند باعث افزایش فواید اقتصادی در منطقه شهداد شود. نواحی به ظاهر بی اهمیت، دارای چنـان جاذبه طبیعی و انسانی هستند که در صورت شناساندن آن ها به جوامع درون مرزی و برون مـرزی، سـرمایه گـذاری در زمینه توریسم بیابانی و تأمین امنیت و امکانات رفاهی وتسهیلات مورد نیاز گردشگری، می توان ایـن نـواحی ظـاهرا ًبی ارزش را به منبعی پر ارزش از لحاظ اقتصادی مبدل ساخت.
نتیجه‌گیری: شناساندن جاذبه‌های گردشگری نواحی بیابانی- نیمه‌بیابانی وکویری ایران، به ویژه کلوت‌های منطقه شهداد گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب نموده و آن‌ها را از انزوای جغرافیایی در می‌آورد. تا بـدین ترتیـب منـافع اقتصادی و اجتماعی حاصل از آن زمینه رشد و توسعه را در سطح محلی و ملی فراهم آورد.
کلیدواژه ها
اقتصاد گردشگری، کلوت‌ها، مناطق شهری و روستایی، منطقه شهداد
وضعیت: پذیرفته شده