عوامل و محرکهای موثر بر رقابت پذیری و توسعۀ گردشگری بیابان لوت |
کد مقاله : 1096-LUT3CONF |
نویسندگان |
منیره غفران * دانشگاه سیستان و بلوچستان |
چکیده مقاله |
مقدمه: بیابان لوت یکی از بزرگترین و جذاب ترین کویرهای ایران است. توجه به رقابت پذیری و توسعه گردشگری بیابان و شناسایی عوامل و محرکهای موثر بر آن در این منطقه برای اقتصاد ایران لازم و ضروری است. داده و روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. جامعة آماری شامل کارشناسان گردشگری بوده که با روش نمونهگیری هدفمند 50 کارشناس انتخاب شد. برای تعیین کمیت و اهمیت وزن عوامل و محرکهای موثر بر رقابت پذیری و توسعۀ گردشگری بیابان لوت از فرآیند تحلیل شبکهای فازی(FANP) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد وجود عوامل ژئومورفولوژیکی خاص (کلوت، سیف، برخان، نبکا) با وزن (863/0)، آب و هوای پاک و بدون آلودگی در کویر (823/0)، آسایش محیطی در کویر (799/0)، رویکرد ورزشی به کویر لوت مانند رالی (787/0)، سفرهای اکتشافی برای نجوم، جانورشناسی و باستان شناسی (763/0)، وجود آداب و سنن مختلف در آبادیهای حاشیه کویر (699/0)، افزایش شهرنشینی و فرار از زندگی شهری (658/0)، وجود فرهنگ محلی غنی در شهرها و واحههای مجاور (654/0)، وجود روستاهای تاریخی (623/0) و سفرهای ماجراجویی (581/0) بیشترین تاثیر را بر رقابت پذیری و توسعۀ گردشگری بیابان لوت داشتهاند. نتیجهگیری: نتجیهگیری تحقیق نشان میدهد که شناسایی عوامل رقابت پذیری و توسعۀ گردشگری بیابان لوت و برنامهریزی برای آنها میتواند نقش مؤثری در توسعه مناطق همجوار و رقابت پذیری و توسعه گردشگری بیابان لوت داشته باشد و به توسعه پایدار منطقهای منجر شود. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: گردشگری، گردشگری بیابانی، رقابت پذیری و توسعۀ، بیابان لوت، ایران. |
وضعیت: پذیرفته شده |